×
 

6 steg som tar dig till intervjun

Att komma till anställningsintervju är ett stort första steg mot viktigt steg mot anställning. Följ våra tips och öka din chans till intervju nästa gång du söker jobb.
  1. Läs ansökan om tjänsten och plocka ut beteendeorden
    Dessa kan vara ord som; strukturerad, ”serviceminded”, van datoranvändare, erfarenhet av projektledning med flera andra ord som beskriver dig som person och/eller beskriver din kompetens.

  2. Skapa ett riktat CV för tjänsten
    Anpassa ditt CV efter den aktuella tjänsten och ta med de beteendeorden du plockat ut från annonsen och för in dem i beskrivningarna av dina tidigare erfarenheter. T ex har du skrivit att ordningsam kan du byta det mot strukturerad om det är ett ord de använder i annonsen för tjänsten.

  3. Ring för att diskutera den aktuella tjänsten
    Genom att ringa arbetsgivaren skapar du en första kontakt med denne. Du får dessutom möjlighet att lära dig mer om tjänsten. De kunskaperna kan du använda i ditt riktade Personliga Brev.

  4. Skapa ett ”personligt” Personligt Brev
    Skapa ett riktat personligt brev anpassat för tjänsten, precis som du gjorde med ditt CV. Det personliga brevet ska kännas skrivet till den specifika tjänsten och inte som en allmän ansökan. Här använder du dig av beteendeorden du hittade i jobbannonsen och de ord/uttryck du hörde i ditt telefonsamtal med arbetsgivaren. Du använder orden för att beskriva dina tidigare erfarenheter.

  5. Skicka in din ansökan
    Denna består av ett Riktat CV och ett Riktat Personligt Brev.

  6. Följ upp din ansökan inom 48 timmar
    Senast den andra dagen efter att du skickade ansökan ringer du upp arbetsgivaren. På det viset skapar du en relation till arbetsgivaren och du har en god möjlighet att sälja in dig! Du inleder med att säkerställa att din ansökan kommit fram och du har sedan möjlighet att förklara ditt intresse för jobbet. Du gör ett gott intryck och arbetsgivaren lägger märke till dig.