×

 

Tips för dig som söker jobb

Förenklat handlar arbetssökande om en överenskommelse mellan en arbetsgivare och dig, den arbetssökande. Arbetsgivaren söker efter ”rätt” person, inte ”vem som helst”. Din uppgift är att övertyga arbetsgivaren om att du är ”rätt” person för jobbet.

Av det skälet handlar ditt arbetssökande om att:

  • Kontakta en arbetsgivare
  • Etablera en relation
  • Sälja in dig!

En rekryterare lägger i genomsnitt 7–8 sekunder på att läsa ditt CV. Under dessa sekunder avgörs om din ansökan går vidare i rekryteringsprocessen eller läggs åt sidan.

För att lyckas komma till jobbintervjun behöver du skapa de rätta förutsättningarna för ett tids- och resultateffektivt arbetssökande!

På denna sida samlar tips för dig som är arbetssökande. Vi guidar dig till säljande ansökningshandlingar, tipsar om hur du tar dig till intervjun, hur du ska tänka kring bild i ditt CV mm.

Här kommer du inom kort också hitta mall för CV samt personligt brev. Dessa mallar är bra som bas med en tydlig struktur för att få ett CV samt personligt brev där du lyfter det som är relevant för det arbetet du söker.